Werkwijze

Ontwerpen is een wisselwerking, zowel met elkaar als met de klant. In ons ontwerpproces zijn we eigenlijk continue aan het pingpongen. Marte associeert en verbindt, kijkt naar concept en kleur. Marit is van de details, is technisch heel sterk en maakt zo het ontwerp helemaal kloppend. We steken elkaar aan in ons enthousiasme en komen zo verder dan we alleen hadden gedaan. Samen ontdekken we vaak nieuwe paden, waar we op door kunnen gaan. 

Na het schetsen en sparren werken we om-en-om aan een ontwerp. Het ontwerp krijgt zo steeds meer lagen en het klikt meer en meer in elkaar. Soms is dat laatste nog een flinke zoektocht, maar ook dat doen we dan weer samen. In één van de laatste fases begint het schrappen (kill your darlings!) en eindigen we met een scherp en conceptueel sterk ontwerp die past bij de vraag waarmee je bij ons aan kwam kloppen.

Hoe ziet het proces eruit?

stap 1 – Kennismaking

Een (vrijblijvende) kennismaking en brainstormsessie over wat er moet gaan komen. Jouw verhaal, inspiratie en wensen zijn ons startpunt. We luisteren en nemen dit alles mee in het ontwerpproces. We willen jou en je bedrijf beter leren kennen. Wie ben je? Wat drijft je? Hoe maakt jouw onderneming het verschil? Wie wil je bereiken? Wat inspireert je?

stap 2 – Schets & Concept

Met de input uit het gesprek gaan we op zoek naar de juiste tone-of-voice, duiken in onze inspiratie en maken de eerste schetsen. Jij stuurt ons wellicht ook nog inspiratie uit het dagelijks leven, denk aan mooie auto’s, een kunstwerk, of typografie in de aftiteling van een bioscoopfilm. We ontwerpen intuïtief en met lef, durven zijpaden te nemen en komen zo op originele vondsten. Zo bouwen we een gelaagd en dynamisch ontwerp op, eventueel met (stijl)elementen zodat we jouw verhaal goed kunnen vertellen. Daarnaast hebben we een scherp oog voor detail en durven te schrappen om zo rust en hiërarchie te creëren in het eindresultaat.

stap 3 – Eerste voorstellen

Na een week of twee/drie is het zo ver, wij sturen jou een eerste voorstel met – in het geval van een identiteit – meerdere richtingen of een eerste opzet van het ontwerp. Spannend! Want: raken wij de kern van jouw onderneming? 

stap 4 – Feedback

Wij raden aan om onze voorstellen even te laten liggen en op je in te laten werken. Een eerste indruk is belangrijk, maar het concept erachter ook. Vervolgens mag je gaan schieten. Wat spreekt je aan? Hebben we de juiste richting te pakken?

stap 5 – Finetuning

Na jouw feedback pakken wij het ontwerpproces weer op en maken je identiteit of ontwerp compleet. Meestal hebben we hier dan nog twee rondes voor nodig. Maar, we gaan door tot het klopt!

stap 6 – Finishing touches

Wat nu? Ten slotte denken we graag met je mee over de finishing touches! Een ontwerp maken en over de schutting gooien past niet bij ons. Met welke huisstijldragers bijvoorbeeld maak je je merk pas écht kenbaar? Zo hebben we bijvoorbeeld voor IdeaalKapitaal een geanimeerde e-mailhandtekening gemaakt en voor Stark in Kunst ontwierpen we vlaggen voor aan de gevel en bestickering voor de etalage. En wat dacht je van een favicon. Een wat? Ja we zeiden het al: we zijn van de details! Een favicon is het kleine plaatje voor de URL van je website. Of denk aan visitekaartjes, briefpapier, banners, stickers, verpakkingen, social media templates en zo kunnen we nog wel even door..


Mitchel van Ideaalkapitaal ging je voor:

“Er zijn mensen die een boekwinkel binnenlopen en aan een medewerker vragen: ‘Ik ben op zoek naar een boek uit mijn jeugd. Het had een bruine kaft en ging over een hondje. Denk ik. Maar het kan ook een kat geweest zijn. Of een bakker. Heeft u dat boek?’ Ik heb ongeveer hetzelfde gedaan bij Marit en Marte, maar dan voor mijn huisstijl. En boy, did they deliver. Ze hebben mijn perfecte huisstijl ontworpen, waren duidelijk over het proces en alle dingen die je als leek niet weet maar waar je wel iets van moet vinden, én deden een stap extra als ze vonden dat het resultaat nóg beter kon (terwijl ik al tevreden was).”

Bekijk het project >