Werkwijze

Ontwerpen is een wisselwerking, zowel met elkaar als met jou, onze klant. In ons ontwerpproces pingpongen we continu. We steken elkaar aan in ons enthousiasme en komen zo verder dan we alleen hadden gedaan. Samen met elkaar en jou als onze opdrachtgever ontdekken we nieuwe waardevolle paden voor jouw merk. 

Wat kun jij verwachten en hoe ziet het ontwerpproces er uit? Bekijk hier alle stappen die we in de meeste gevallen doorlopen.

De stappen

Een (vrijblijvende) kennismaking en brainstormsessie over wat er moet gaan komen. We horen graag jouw verhaal, inspiratie en wensen. Wie ben je? Wat drijft je? Hoe maakt jouw onderneming het verschil? Wie wil je bereiken? Wat inspireert je? En ook niet onbelangrijk in een samenwerking: is er een klik? Na deze kennismaking ontvang je van ons nog een aanvullende vragenlijst zodat de briefing duidelijk is, voor we de offerte opstellen en we van start gaan met de kick-off!

Tijdens de kick-off duiken we in jouw antwoorden op de vragenlijst en bespreken we jouw missie, visie en kernwaarden. We stemmen het traject met elkaar af zodat de wensen en verwachtingen duidelijk zijn. Heb je nog geen heldere merkstrategie? Dan helpen we jou tijdens deze fase om dit helder te krijgen en de kern van jouw merk stevig neer te zetten. Deze basis helpt ons om een passend concept neer te zetten en een betekenisvol ontwerp te maken. Zodat jij zelfverzekerd jouw doelgroep met de juiste snaar kunt raken.

Met de input uit de kick-off gaan we op zoek naar de juiste tone-of-voice, duiken in onze inspiratie en maken de eerste schetsen. We ontwerpen intuïtief en met lef, durven zijpaden te nemen en komen zo op originele vondsten. Zo bouwen we een gelaagd en dynamisch ontwerp op, eventueel met (stijl)elementen zodat we jouw verhaal goed kunnen vertellen. Daarnaast hebben we een scherp oog voor detail en durven te schrappen om zo rust en hiërarchie te creëren in het eindresultaat.

Na een week of twee/drie is het zo ver, wij sturen jou een eerste voorstel met – in het geval van een identiteit – meerdere richtingen of een eerste opzet van ons concept en ontwerp. Hierin zie  je strategie, typografie, kleur, beeld, stijlelementen en compositie terug. Spannend! Want: raken wij de kern van jouw onderneming? Wij raden aan om onze voorstellen even te laten liggen en op je in te laten werken. Een eerste indruk is belangrijk, maar het concept erachter ook. Vervolgens mag je gaan schieten. Wat spreekt je aan? Hebben we de juiste richting te pakken?

Na jouw feedback pakken wij het ontwerpproces weer op en maken je identiteit of ontwerp compleet. Meestal hebben we hier dan nog twee rondes voor nodig. Maar, we gaan door tot het klopt! Je ontvangt van ons bij oplevering een compleet logopakket met logo’s voor drukwerk en digitale doeleinden, een kleurenpalet, typografie, en een huisstijlhandboek met handvatten.

Wat nu? Ten slotte denken we graag met je mee over het verder uitrollen van jouw identiteit en het bereiken van de doelgroep! Een ontwerp maken en over de schutting gooien past niet bij ons. Met welke huisstijldragers maak je je merk pas écht kenbaar? Van geanimeerde e-mailhandtekening (voor o.a. IdeaalKapitaal) tot vlaggen voor aan de gevel en bestickering voor de etalage (zie Stark in Kunst). En zo is er heel veel mogelijk… Geen idee welk papier je moet kiezen voor je drukwerk of waar je moet beginnen bij je website? Ook daarin begeleiden we je graag.
bekijk onze diensten

‘Hoe doen jullie dat eigenlijk samen?’

Marte associeert en verbindt, kijkt naar concept en kleur. Marit is van de details, is technisch heel sterk en maakt zo het ontwerp helemaal kloppend.

Na het schetsen en sparren werken we om-en-om aan een ontwerp. Het ontwerp krijgt zo steeds meer lagen en het klikt meer en meer in elkaar. Soms is dat laatste nog een flinke zoektocht, maar ook dat doen we dan weer samen. In één van de laatste fases begint het schrappen (kill your darlings!) en eindigen we met een scherp en conceptueel sterk ontwerp die past bij de vraag waarmee je bij ons aan kwam kloppen.


Mitchel van Ideaalkapitaal ging je voor:

“Er zijn mensen die een boekwinkel binnenlopen en aan een medewerker vragen: ‘Ik ben op zoek naar een boek uit mijn jeugd. Het had een bruine kaft en ging over een hondje. Denk ik. Maar het kan ook een kat geweest zijn. Of een bakker. Heeft u dat boek?’ Ik heb ongeveer hetzelfde gedaan bij Marit en Marte, maar dan voor mijn huisstijl. En boy, did they deliver. Ze hebben mijn perfecte huisstijl ontworpen, waren duidelijk over het proces en alle dingen die je als leek niet weet maar waar je wel iets van moet vinden, én deden een stap extra als ze vonden dat het resultaat nóg beter kon (terwijl ik al tevreden was).”