Marte

Marte is een verzamelaar met een voorliefde voor kleur, typografie en collages. Ze ontwerpt met lef, associeert er vrij op los en komt zo op originele vondsten.

Marte is in 2009 afgestudeerd aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten met het project New Vernacular. Vervolgens heeft zij haar eerstegraads lesbevoegdheid gehaald na het volgen van de studie docent Beeldende Kunst en Vormgeving aan de Breitner Academie. Marte werkt als docent in het Kunstmuseum Den Haag. Op dit moment neemt zij tevens deel aan een Accelerator van de Hema Foundation.

Hieronder een selectie projecten in opdracht en op eigen initiatief. Swipe de afbeeldingen. Marte heeft grote interesse in projecten op het snijvlak van kunst, ontwerp & educatie. Ga naar Kwartier M voor het ontwerpwerk van onze studio.

 
 
 

Rondje Mooiste Museum —  Ik mocht de vormgeving verzorgen van een interactieve tablettour voor het Kunstmuseum, speciaal voor mbo -studenten. Aan de hand van activerende opdrachten worden de studenten uitgedaagd om met een open en kritische blik na te denken over de maatschappelijke rol van een kunstmuseum. De inspanningen van de studenten tijdens de interactieve tablettour leiden uiteindelijk tot een een digizine (digitaal magazine).

 

Klinker  — Dit initiatief is het resultaat van een Accelerator in social/impact design van de HEMA Foundation, Reframing Studio en AimfortheMoon. Samen met pedagoge Marlouse van ’t Wout ben ik een platform en pakket aan het ontwikkelen voor inspiratie en tools op het gebied van taalontwikkeling van het jonge kind. Ga naar klinkermee.nl voor meer informatie en de ontwikkelingen.

 

Vliebanieren — Dit kinderkunstproject vond plaats tijdens het Into The Great Wide Open festival 2019. In Werkplaats de Vliebanier ontwerpen kinderen hun eigen stukje festival. Ze bedrukken samen grote banieren met mooie vormen en kleuren. Vervolgens planten ze de vlaggen op het eiland. Met deze Vliebanieren groeit ITGROWS vanzelf. In samenwerking met Lotte Verweij. We werkten op oude zeilen van Zeilmakerij De Vries Maritiem en met de felle kleuren van Fairf.

 

New Vernacular — Een onderzoek naar een nieuwe vormentaal in een tijd waar behoefte is aan eenvoud, persoonlijke aandacht, authenticiteit en schoonheid. Mijn vertrekpunt is ‘vernacular’ ontwerp. Vernacular wijst op de ruwe maar eerlijke esthetiek van niet bewust ontworpen beeldtaal van alledag. Uit oude verpakkingen, magazines en affiches heb ik vormen gehaald en die opnieuw toegepast.

 

Werk aan het Spoor — Dit kinderkunstproject vond plaats tijdens het Into The Great Wide Open festival 2014. “Bij strandwerkplaats Werk Aan Het Spoor kun je unieke sporen ontwerpen. Neem je mensen mee naar je favoriete eilandplekjes of zet je ze op een verkeerd spoor? Je sporen kunnen getest en getoond worden op de Spoorweg. Spoor je mee?” In samenwerking met Lotte Verweij.

 

Muzikanten uit Syrië — Voor VPRO Vrije Geluiden maakte documentairemaakster Lotte van Gaalen een drieluik over Syrische muzikanten in Nederland. Ik zette de verhalen om in beeld. Meer horen en zien? Ga naar vpro.nl/vrije-geluiden

 

Leeromgeving Basisonderwijs — Sneak peek van de leeromgeving Basisonderwijs voor Kunstmuseum Den Haag die ik heb vormgegeven. Binnenkort wordt deze gelanceerd. Illustratie van Charlotte Dematons.

 

Datumloze agenda —  Samen met Sjakie Haverkorn heb ik een datumloze agenda ontworpen. Je kunt op ieder moment starten met de agenda. Iedere week geeft je een nieuw ontwerp. Bij de agenda krijg je stickervellen en het wordt ingepakt in het bijpassend ontworpen pakpapier. Check ook dit promo-filmpje.

 


Woongroep Haarlem — 
Voor Woongroep Haarlem heb ik een kunstproject georganiseerd voor én door de buren en tevens de identiteit en bijbehorende tentoonstelling voor het 30 jarig jubileum ontworpen. Met o.a. een catalogus, posters, kaarten, nieuwsbrieven en signage. Binnenkort meer.

 

Gedichtenboekje Erwin Olaf —  Namens het docententeam Kunstmuseum Den Haag heb ik de vormgeving en binding verzorgd voor een gedichtenboekje ter gelegenheid van de zestigste verjaardag van fotograaf Erwin Olaf. Leerlingen VO hebben rondelen geschreven bij de tentoonstelling en deze hebben we gebundeld.

 


Afstudeeronderzoek Breitner Academie — 
Het maatschappelijk belang van kunsteducatie in visievorming voor toekomstige docenten. Nominatie voor de Zoek!prijs 2016 (beste kunsteducatieve onderzoek Breitner academie). Meer weten? Klik hier of stuur mij een mailtje voor de scriptie.